Nyårslöfte

Jag har, som resten av Sveriges befolkning, ett nyårslöfte. Ganska snabbt påkommet, ett par dagar innan nyår. Mitt i den värsta julfrossan.

Jag tränar mycket och äter inte så värst onyttigt, men det senaste året och åren (3 år) har jag blivit lite väl tillåtande och har ökat kanske 5–7 kg. Kilon som jag inte bryr mig jättemycket om då de hjälper mig som back i innebandyn men som däremot skulle kunna vara mer muskler än fett. Jag vill ha en kropp som är stabil, stark och slank.

Min syster fick ett kostschema av en vän som är intresserad av träning och kost. Det bestämde jag mig för att sno rakt av. Det bygger på att äta rent, lagom stora portioner, mindre kolhydrater och med jämna mellanrum.
Frukost: 1 dl havregrynsgröt, 1 dl mjölk, 50 g bär, 1 ägg. Mellis: 150 g kvarg eller keso, 1 frukt. Lunch: 120 g protein (lax, fläskkött, nötfärs), 40 g kolhydrater (fullkornspasta, bulgur, quinoa), grönsaker. Mellis: 150 g kvarg eller keso, 50 g bär. Middag: 150 g protein (kyckling, kalkon, kassler), grönsaker. Mellis: Proteinshake, 1 frukt.

Såhär har jag lagt upp min träning: Två innebandypass à 90 minuter. En match ca 90 min. Ett styrkepass i samband med innebandy på ca 60 min. Ett 30 min mage/ryggpass i samband med ett 30 min indoor walkingpass. Ett eget kondition/fettförbränningspass på cykel/crosstrainer ca 45 min och så försöker jag hinna med två morgonpromenader à 45 min.

Snart har jag varit igång i två veckor och allt känns bra. Jag får ha en “ätardag” i veckan, men i januari begränsar jag mig och försöker undvika socker. Ingen alkohol i januari.

Känns gött att vara igång, förebilder och mått är tagna och om två veckor så tar jag nya mått och bilder!

En middag – wokade grönsaker och räkor kryddade med chili, thaicurry och paprikapulver.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *